پایان نامه علوم ارتباطات: بازنمایی همسر دوم در سینمای دهه 70 و 80 ایران

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات

با عنوان : بازنمایی همسر دوم در سینمای دهه 70 و 80 ایران

دانشگاه علامه طباطبایی

پردیس آموزش‌های نیمه‌حضورری

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی

موضوع:

بازنمایی همسر دوم در سینمای دهه 70 و 80 ایران

استاد راهنما:

دکتر محمدتقی کرمی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب:

فصل اول: طرح و کلیات تحقیق.. 1

1-1 طرح مسأله. 2

1-2 اهمیت و ضرورت تحقیق.. 4

1-3 اهداف تحقیق.. 5

1-4 روش تحقیق.. 6

1-5 جامعه آماری و حجم نمونه. 6

فصل دوم: مبانی نظری تحقیق.. 8

2-1 مقدمه. 9

2-2 مرور مفهومی.. 10

2-2-1 بازنمایی.. 10

2-2-1-1 بازنمایی و رسانه. 12

2-2-1-2 بازنمایی در سینما 15

2-2-2 نشانه شناسی.. 17

2-2-2-1 تصویر در نشانه‌شناسی.. 19

2-2-3 همسر دوم. 20

2-2-3-1 همسر دوم در سینما 20

2-3  پيشينه تجربی.. 21

2-4 مرور تاریخی موضوع تحقیق.. 25

2-5 مبانی نظری تحقیق.. 35

2-5-1 مقدمه. 35

2-5-2 نظریه بازنمایی.. 35

2-5-2-1 نظریه بازنمایی در مطالعات فرهنگی.. 38

2-5-2-3 زبان و بازنمایی.. 39

2-5-2-4 گفتمان و بازنمایی.. 44

2-5-2-5 ایدئولوژی و بازنمایی.. 47

2-5-3 استراتژی‌های بازنمایی.. 55

2-5-3-1 کلیشه سازی.. 55

2-5-3-2 طبیعی سازی.. 58

2-5-3-3 طرد. 59

2-5-4 نظریات نشانه‌شناسی.. 60

2-5-4-1 سوسور و نشانه‌شناسی.. 60

2-5-4-2 پیرس و نشانه‌شناسی.. 63

2-5-4-3 نشانه‌شناسی ساختارگرای بارت.. 65

2-5-4-4 اکو و نشانه‌شناسی پساساختارگرا 69

2-6 چارچوب نظري.. 71

فصل سوم: روش اجرای تحقیق.. 74

3-1 مقدمه. 75

3-2 روش تحقیق کیفی.. 77

3-2-1 نشانه‌شناسی.. 78

3-3 الگوهای بررسی.. 81

3-3-1 سطوح تحلیل متون رسانه‌ای از منظر فیسک… 81

3-3-1-1 چگونگی ارتباط رمزگان سه‌گانه با هم. 87

3-3-2 الگوی سلبی و کاودری.. 89

3-3-2-1 جدول دال و مدلول سازه 91

3-3-3 رمزگان روایی پنج‌گانه بارت.. 92

3-5 روش نمونه‌گیری.. 96

3-5-1 واحد تحلیل.. 96

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته‌های تحقیق.. 98

4-2 شوکران (1379) 100

4-2-1 شناسنامه فیلم. 100

4-2-2 خلاصه داستان  فیلم. 100

4-2-3 تحلیل فیلم. 101

4-2-4 تحلیل شخصیت همسر دوم فیلم شوکران. 114

4-3 زن دوم (1387) 116

4-3-1 شناسنامه فیلم. 116

4-3-2 خلاصه داستان فیلم. 116

4-3-3 تحلیل فیلم. 117

4-3-4 تحلیل شخصیت همسر دوم فیلم زن دوم. 130

4-4 پاتو زمین نذار (1388) 131

4-4-1 شناسنامه فیلم. 131

4-4-2 خلاصه داستان  فیلم. 131

4-4-3 تحلیل فیلم. 132

4-4-4 تحلیل شخصیت همسر دوم فیلم پاتو زمین نذار 143

4-5 زندگی خصوصی (1391) 144

4-5-1 شناسنامه فیلم. 144

4-5-2 خلاصه داستان  فیلم. 144

4-5-3 تحلیل فیلم. 145

4-5-4 تحلیل شخصیت همسر دوم فیلم زندگی خصوصی.. 162

فصل پنجم: نتیجه‌گیری.. 163

5-1 نتیجه‌گیری.. 164

5-1-1 ویژگی‌های همسر دوم در متون سینمایی مورد بررسی.. 166

5-2 جمع‌بندی.. 170

5-3 پیشنهادات.. 175

5-4 محدودیت‌های تحقیق.. 176

منابع  177

چکیده:

هدف اصلی پایان‌نامه حاضر، شناخت نحوه بازنمایی همسر دوم در سینمای ایران در طی دو دهه 1370 و 1380 است. روش تحقیق پایان‌نامه کیفی‌ست و از تکنیک نشانه‌شناسی برای تخلیل یافته‌ها استفاده شده است. بر اساس الگوی سلبی و کاودری، رمزگان فنی و با به‌کارگیری رمزگان روایی بارت، ارجاعات و دلالت‌های موجود در متن فیلم، مشخص شده است. با تمرکز بر این الگوها، سعی بر این بوده که در چهار فیلم: «شوکران»، «زن دوم»، «پاتو زمین نذار» و «زندگی خصوصی» که به روشی هدفمند برگزیده شده‌اند، شخصیت همسر دوم واکاوی و بازنمایی سینمایی از شخصیت همسر دوم آشکار شود.

بنابر نتایج این پژوهش می‌توان گفت که در بازنمایی همسر دوم کلیشه‌ها و مفاهیمی چون: «یافتن تکیه‌گاه عاطفی»، «زن مدرن و مستقل»، «زن مطلقه»، «اغواگری»، «تنهایی»، «مادرانگی»، «دین‌داری»، «تبرئه شدن و مظلومیت»، «ارتباط پنهانی» و «بی‌آبرویی» از مضامین عمده مطرح شده در این فیلم‌ها هستند. با بررسی این فیلم‌ها مشخص شد که همسر دوم هرچند عمدتاً در ابتدای امر اغواگر و فریبنده ظاهر می‌شود، در جریان داستان در جستجوی نقش همسری و در پی تشکیل کانون خانوادگی‌ست و در نهایت او از تقصیر ورود به این رابطه تبرئه می‌شود. انگشت اتهام در خصوص ازدواج دوم عمدتاً به سوی مردان متأهل است و اراده آن‌ها در ورود به این ارتباط اصیل شمرده می‌شود.

تعداد صفحه : 191

14700 تومان

———–

——-

پشتیبانی سایت :              serderehi@gmail.com