پایان نامه ارشد رشته ادبیات فارسی: مقایسه تحلیلی رمان –پیامبر-ص- اثر زین العابدین رهنما و –محمد-ص- اثر ابراهیم حسن بیگی از لحاظ صناعت داستان نویسی

متن کامل پایان نامه با فرمت ورد

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی

دانشگاه علامه طباطبایی

دانشکده ادبیات فارسی و زبان­های خارجی

  

مقایسه تحلیلی رمان –پیامبر-ص- اثر زین العابدین رهنما و –محمد-ص- اثر ابراهیم حسن بیگی از لحاظ صناعت داستان نویسی

 

 استاد راهنما:

دکتر محمود بشیری

 

استاد مشاور:

دکتر احمد تمیم داری

 

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

 

عنوان                                        فهرست                                         صفحه       

 فصل اول

مقدمه ……………………………………………………………………………………………………… 2

1-1 بيان مسأله …………………………………………………………………………………………. 5

1-2فرضیه­ها ……………………………………………………………………………………………. 5

1-3 پیشینه­ی تحقیق ………………………………………………………………………………….. 5

1-4اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………. 5

1-5 روش تحقیق …………………………………………………………………………………….. 6

1-6 درباره­ی زين العابدين رهنما ………………………………………………………………… 7

1-7 درباره­ی رمان پيامبر (ص) ………………………………………………………………….. 10

1-8درباره­ی ابراهيم حسن بيگي ………………………………………………………………… 12

1-9 درباره­ی رمان محمد (ص) …………………………………………………………………. 15

فصل دوم :  تعاريف و كليات

مقدمه ……………………………………………………………………………………………………. 18

2-1  تعريف رمان تاريخي ………………………………………………………………………… 18

2-2 پیشینه­ی رمان تاريخي  ……………………………………………………………………….. 20

2-3پیشینه­ی رمان تاريخي در ايران  ……………………………………………………………. 21

2-4 انواع رمان تاريخي در ایران ……………………………………………………………….. 24

2- 5 عناصر داستان در رمان تاریخی ………………………………………………………….. 25

2-6تعریف رمان تاريخي- دینی شخصیت­محور …………………………………………….26

2-7 تعریف رمان دینی ……………………………………………………………………………. 28

2-8 امکان و معیار شناخت رمان دینی از منظر فلسفی …………………………………….. 28

2-9 رمان دینی در ایران …………………………………………………………………………… 30

2-10 بایسته­ها و ویژگی­های رمان دینی ………………………………………………………. 31

2-11 عناصر داستان ………………………………………………………………………………… 34

2-12 طرح(پیرنگ)……………………………………………………………………………. 35

2-13 شخصيت و شخصيت پردازي……………………………………………………………. 41

2-14 زاويه ديد………………………………………………………………………………………..45

2-15 موضوع…………………………………………………………………………………………..48

2-16 درونمايه………………………………………………………………………………………… 49

2-17صحنه و صحنه پردازي………………………………………………………………………. 50

2-18 گفت­و گو………………………………………………………………………………………..51

2-19  لحن………………………………………………………………………………………………..53

2-20 سبک……………………………………………………………………………………………….53

فصل سوم: بررسي عناصر داستان رمان پيامبر(ص)

3-1 بررسی عناصر داستان روایت­ اصلی………………………………………………..56

3-2 بررسی عناصر داستان روایت­های فرعی……………………………………….. 84

3-3 روایت فرعی اول ……………………………………………………………………………….. 84

3-4 روایت فرعی دوم………………………………………………………………………………89

3-5 روایت فرعی سوم………………………………………………………………………………93

3-6 روایت فرعی چهارم………………………………………………………………………….. 98

3-7 ویژگی­های سبکی رمان پیامبر(ص)……………………………………………………… 108

3-8 چند نکته در مورد رمان پیامبر(ص)………………………………………………………. 111

فصل چهارم: بررسي عناصر داستان رمان محمد(ص)

4-1 خلاصه داستان ……………………………………………………………………………….. 114

4-2 طرح…………………………………………………………………………………………….. 120

4-3 زاویه­ی دید……………………………………………………………………………………. 127

4-4 موضوع…………………………………………………………………………………………. 128

4-5 شخصیت و شخصیت پردازی……………………………………………………………. 128

4-6 زمان……………………………………………………………………………………………… 137

4-7 مکان…………………………………………………………………………………………….. 138

4-8 درونمایه………………………………………………………………………………………… 139

4-9 لحن……………………………………………………………………………………………… 140

4-10 ویژگی­های سبکی رمان محمد(ص)…………………………………………………. 141

4-11 چند نکته در مورد رمان محمد(ص)………………………………………………….. 141

فصل پنجم: مقایسه و نتیجه گیری                 

5-1 مقایسه تحلیلی رمان پیامبر(ص) با رمان محمد(ص)……………………………….. 147

5-2 بررسی مقایسه­ای رمان پیامبر(ص) و محمد(ص) از نظر پای­بندی به واقعیات تاریخ ………150

5-2-1 برخی اشکالات تاریخی رمان پیامبر(ص)…………………………………………………………. 151

5-2-2 اشکالات  تاریخی رمان محمد(ص)……………………………………………………………….. 153

5-3 نتیجه­گیری ………………………………………………………………………………………………… 154

فهرست منابع

کتاب­ها …………………………………………………………………………………………………………….. 156

مقالات و مجلات ……………………………………………………………………………………………….. 157

وب سایت­ها ……………………………………………………………………………………………………… 158

فهرست تفصیلی …………………………………………………………………………………………………….. 160

 

 

مقدمه

دوش در حلقه ما قصه گيسوي تو بود…

سخن گفتن از «امر قدسي» همواره كاري دشوار بوده است. كاري دشوار كه ادبيات غني فارسي و ادب سرشار از حكمت ايران زمين، به خوبي از عهده آن برآمده است. دیوان­ها و كتب منثور ادبي، حكمي و معرفتي نسل­هاي گذشته، مملو از تجربه­هاي موفق پيشينيان در اين عرصه است؛ اما تصوير جزء به جزء و روايت زميني و زماني از امر قدسي، راهي است نكوبيده كه كمتر از يكصدسال از عمر آن مي­گذرد.

اهل فلسفه، عالم داستان – و به خصوص صورت مدرن آن ، رمان-  را عالم «تفصيل» مي­دانند؛ در مقابل عالم«اجمالِ» شعر. عالمي كه ديگر نمي­توان در آن از يك مقوله سخن گفت، در حالي­كه پرده­ی مستوري از آن برنداشته­ایم و براي تعريف، صرفا به استعارات و اجمالات دست آویخته­ایم.

در رمان- مولود سرزمين­هاي دور- مقولات، قدسي و غيرقدسي، مي­بايد زير تيغ بي­رحم تجربه­گرايی نويسنده، و نگاه ابهام زدا و جزيي نگر او، تقطيع و واكاوي شوند؛ چون پروانه­اي كه به قصد تشريح، با پونس به ميز سوزن مي­شود؛ تا يك­يك اجزايش، بي پرده، رمزگشايي شوند؛ در برابر ولع دانستن خواننده و ميل به گفتن نويسنده.

از اين رو امر قدسي به پونس­های زمان­دار و زمين­گير شدن، تفصيل، بررسی جزيي نگر درونيات و احوالات شخصي، رابطه­هاي علت و معلولي منطقي و زمینی، تجربه گرايي و… در بند و تشريح می­شود.

با اين همه، بسياري نويسندگان دغدغه­مند، پاي در اين مسير نهادند و قلم براي دست­يابي به كيمياي داستانِ بيانگر انديشه و تعاليم ديني، در يك كلام: «رمان ديني»، فرسودند. چون آن­طور كه لوكاچ و هگل مي­گويند – لاجرم- رمان، «صورت ادبي قرون اخير» است و « حماسه­ی عصر مدرن»؛ و آفتاب اقبالش رو به صلاة.

تلاش­هاي زيادي براي تعريف و تحقق «رمان ديني» صورت پذيرفته است. اهل فلسفه و حكمت، هم از بايدهاي رمان ديني سخن گفته­اند و هم از ناهم­خواني مقوله­ی دين و مقولات ديني با مولود فرهنگ مدرن، و تشكيك در اصطلاح «رمان ديني»، و لزوم درانداختن طرحي نو.

برخي مفسران و قرآن پژوهان  كوشيده اند از  مشی روايت­گري قرآن و قصص آن، اسلوبي براي داستان اسلامي استخراج كنند.

بعضي عالمان و روشنفكران ديني، حتي به تأليف و آفرينش داستان­ها و داستانواره­هايي با مضامين دين مدارانه – از قصه­ی زندگي پيامبران تا تقرير داستاني احاديث – دست زده­اند تا دست كم اولين قدم­هاي اين مسير را برداشته باشند.

بعضي نويسندگان دغدغه­مند و دين باور، خصوصاً در سال­هاي پيش از انقلاب و پس از آن، توانِ قلم، بر خلق آثاري گذاشتند، که بهره­مند از تكنيك­هاي روز داستاني باشد و به موضوعات مختلف فكري، تاريخي، اجتماعي و اعتقادي، از منظر تفكر اسلامي بپردازد؛ و اين­ها همه، موج­هايي بهم پيوسته است كه مداوم بر صخره­ی سخت رمان ديني مي­كوبند تا آرام آرام شکلی یابد و صورت نهايي و متعالي آن رخ نمايد.

از جمله اين تلاش­ها و تجربه­ها، خلق روايتي داستاني از زندگي پيامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) بوده كه در قالب­هاي مختلف داستاني، از داستان كوتاه تا رمان، تبلور يافته است.

ارائه روايتي داستاني از ذهن و زندگي مبارك پيامبر اعظم(ص) – موضوع مورد بحث در این تحقیق – امري سهل وممتنع است. مواد و مصالح خام و مفصل تاريخي،  دست نويسنده را براي روايتي با شاخ و برگ­هاي اصلي و فرعي، و خلق و بازتوليد فراز­ها و فرودهاي داستاني باز مي­گذارد؛ اما از سوي ديگر، پرداختن بي پرده به شخصيت­ها، احوالات، درونيات و تفكرات شخصيتي كه مورد احترام و علاقه آحاد افراد جامعه و بخش قابل توجهی از جامعه­ی جهاني است، جسارت و دقتي مضاعف مي­طلبد. چون ارزيابي­ها و واكنش­هاي مخاطبان و منتقدان، ديگر صرفاً علمي و فني نخواهد بود، بلكه ناخواسته برآمده از حساسيت هاي اعتقادي و عاطفي آنهاست؛ و البته بار سنگين اداي حق و بيان حقيقت وجود مطهر پيامبراعظم(ص) و نيك انجامي و رستگاري در اين راه، دغدغه ايست كه لحظه­اي نويسنده را – نه تنها تا پايان داستان، كه تا پايان عمر- رها نخواهد كرد. امــا لذت غواصي به قصد يافتن اين درّ ديرياب، در اين است كه« سخن گفتن از امر مقدس، خود كاري مقدس است!».

 

 

***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

تعداد صفحه : 169

14700 تومان

 

 

پشتیبانی سایت :              [email protected]