سمینار ارشد رشته نساجی: رنگرزی برخی از الیاف طبیعی و مصنوعی با استفاده از رنگهای سنتزی

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی نساجی

با عنوان : رنگرزی برخی از الیاف طبیعی و مصنوعی با استفاده از رنگهای سنتزی آزوئی با پایه آلفا و بتا – نفتول تولید شده در بستر نانوسیلیکاکرومیک اسید و تاثیر آن روی خواص ظاهری بافت

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصيلات تکميلی

“M.Sc” پايان نامه برای دريافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسي نساجی – تکنولوژی

عنوان:

رنگرزی برخی از الياف طبيعی و مصنوعی با استفاده از رنگهای سنتزی آزوئی با پايه آلفا و بتا – نفتول توليد شده در بستر نانو سيليکاکروميک اسيد و تاثير آن روی خواص ظاهری بافت

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکيده:

با توجه به اينکه سنتز برخی از رنگ های دی آزونيوم بر پايه آلفا – نفتول و بتا – نفتول نيازمند شرايط ويژه از قبيل دمای پايين و يا استفاده از اسيد های غليظ وحتی در برخی موارد فشارهای بالا می باشد،علاوه بر صرف هزينه بالا ودشواری فراوان تأمين شرايط واکنش، استهلاک دستگاه های توليد رنگ به دليل استفاده ازاسيدهای غليظ از معايب اين سيستم می باشد. در نتيجه برآن شديم تا با استفاده از روشی نوين معايب اين سيستم توليد رنگ را بر طرف نماييم. اخيراً در صنعت، پژوهش گران و صنعت گران تلاش فراوانی برای حذف استفاده از اسيد های غليظ داشته و توجه خاصی براستفاده از اسيد های جامد دارند. از مزايای اسيدهای جامد می توان به جابجايی آسان، کاهش خوردگی راکتور و ظروف، آلايندگی کمتر محيط زيست، جلوگيری از به وجود آمدن محصولات فرعی در فرآيند و…. اشاره نمود.

علاوه بر اينها يک عامل پر اهميت در پژوهش ها وصنعت سيستم های ناهمگن بوده که واکنش های آلی ناهمگن، در صنعت به خوبی جوابگو خواهند بود.

در ميان اسيدهای جامد موجود توجه ما به نانو سيليکا کروميک اسيد جلب شد که اسيد جامدی بوده که می تواند تحت شرايط ناهمگن هم به عنوان عامل و هم به عنوان کاتاليزور برای تبديل گروه های اصلی آلی مورد استفاده قرار گيرد.

با استفاده از بستر نانوئی فوق برخی از رنگهای دی آزونيوم بر پايه آلفا – نفتول و بتا – نفتول در دمای محيط و فشار اتمسفر، با درصد بالا و زمان کوتاه توليد شد.

طيف نگاری های FT-IR و H-NMR و C-NMR برای تأييد ساختار رنگ برروی نمونه ها انجام گرفت. در ادامه عمليات رنگرزی با رنگ های سنتز شده صورت گرفت و سرانجام تاثیر رنگ به روی بافت الياف آزمايش شد.

مقدمه:

رشته فن آوري نانو مملو از اصطلاحات مبهم است و افراد گوناگون با به کار بردن آلمات يكسان به چيزهاي کاملا مختلف اشاره مي کنند.

براي مشخص نمودن مطالب بيان شده در اين پايان نامه، علاوه بر اينها يک عامل پر اهميت در پژوهش ها و صنعت سيستم های ناهمگن بوده که واکنش های آلی ناهمگن، در صنعت به خوبی جوابگو خواهند بود.

در ميان اسيدهای جامد موجود توجه ما به نانو سيليکا کروميک اسيد جلب شد که اسيد جامدی بوده که می تواند تحت شرايط ناهمگن هم به عنوان عامل وهم به عنوان کاتاليزور برای تبديل گروه های اصلی آلی مورد استفاده قرار گيرد.

با استفاده از بسترنانوئی فوق برخی از رنگهای دی آزونيوم بر پايه آلفا – نفتول و بتا – نفتول در دمای محيط و فشار اتمسفر، با درصد بالا وزمان کوتاه توليد شد.

طيف نگاری های FT-IR و H-NMR و C-NMR تأييد ساختار رنگ بر روی نمونه ها انجام گرفت. در ادامه عمليات رنگرزی با رنگ های سنتز شده صورت گرفت و سرانجام تاثیر رنگ به روی بافت الياف آزمايش شد.

فصل اول

(مباحث نظری)

1-1- رنگ

رنگ یا فام به معنی عام آن می تواند از جنبه های مختلف فیزیولوژیکی، فیزیکی و یا شیمیایی مورد بررسی قرار گیرد و برحسب مورد، تلقی ها و تصورهای متفاوتی در ذهن متبلور گردد.

آنچه حائز اهمیت بسیار است نقش ارزنده پدیده رنگ به طور کامل، در تمام شئون زندگی بشر از گذشته های دور تا به امروز به عنوان جلوه ای ار آفریده های زیبایی می باشد.

عوامل موثر در به وجود آمدن رنگ برای یک شیمیدان بیش از پدیده های فیزیکی (نور و موج) ساختمان شیمیایی ترکیب رنگزا و اثر تغییرات ساختمانی روی خواص ترکیب رنگی است. از میان ترکیب های رنگی، که خصلت رنگزایی یا رنگرزی دارند و به اصلاح «رنگینه» و به صورتی خاص «رنگدانه» نامیده می شود، سری «رنگینه های آزو» جایگاه ویژه ای به خود اختصاص داده و امروزه قریب هفتاد درصد رنگینه های سنتزی را تشکیل می دهند و از نظر عملی در رنگرزی انواع مختلف الیاف طبیعی و سنتزی و همچنین مواد مصنوعی کاربرد دارند.

2-1- تاریخچه

قدمت آشنایی بشر با رنگ و استفاده از رنگ در ابتدا برای رنگرزی پوست حیوانات و سپس الیاف و در نهایت سایر اشیاء، به دوران ماقبل تاریخ برمی گردد. به عنوان مواد رنگ کننده یا رنگینه از مواد طبیعی و بیش از همه با منشأ گیاهی و همچنین حیوانی استفاده می گردید. سنگ نوشته هایی از فرهنگ مصر باستان وجود دارد، که به وضوح در آنها تهیه و کاربرد رنگینه های طبیعی به تقصیل تشریح گردیده است.

گسترش استفاده از رنگ برای رنگرزی طی هزاران سال منجر به ابداع روش های رنگرزی گاهی اوقات بسیار پیچیده ولی متنوع گردید، که به این طریق رنگرزی با کیفیت عالی امکان پذیر شد.

به عنوان چند نمونه از قدیمی ترین رنگینه های طبیعی مورد استفاده می توان از رنگینه آبی ایندیگو که منشأ یک گیاه آسیایی ایندیکان دارد، بنفش – سرخ – آنتیک که به عنوان ماده استخراج شده، از غده درون نوعی حلزون، که تهیه آن به دوره فنیقی ها برمی گردد، حنا، زعفران، همچنین آلیزارین که اساس قرمز ترکی را تشکیل می دهد، از مواد خارج شده از چوب رناس که از آفریقا وارد می شد، به دست می آمد.

اگرچه صدها رنگینه و پیگمان های طبیعی از صدها سال قبل شناخته شدند و گاهی با روش های پیچیده، استخراج و مورد استفاده قرار گرفتند ولی، استخراج هزینه بر و مشکل این رنگینه ها در عدم کارایی آن ها برای استفاده در رنگرزی انواع الیاف طبیعی و مصنوعی، از اواسط قرن نوزدهم منجر به تفکر ساخت رنگینه های سنتزی گردید.

اگرچه در سال 1771 میلادی «ولف» موفق شد، «پیکریک اسید» را از ترکیب ایندیگو با نیتریک اسید به عنوان اولین رنگینه ای که گاهی برای رنگرزی زرد ابریشم مورد استفاده قرار گرفت سنتز نماید، ولی این رنگینه چندان موفقیت و اهمیتی نیافت، در سال 1875 توسط پرکین با ایجاد یک کارخانه در گرین فورد گرین نزدیک لندن، به منظور تولید ماوئین از بنزن قطران زغال سنگ پایه گذاری شد. رنگ درخشان این محصول روی ابریشم به سرعت توجه شیمیدان ها را جلب نمود و ترغیب به انجام چنین آزمایش هایی کرد. بنابراین پرکین به عنوان بنیانگذار رنگ های آلی سنتزی مشهور گردید.

تعداد صفحه : 130

قیمت : شش هزار تومان

 

پشتیبانی سایت :              serderehi@gmail.com

6 فکر می‌کنند “سمینار ارشد رشته نساجی: رنگرزی برخی از الیاف طبیعی و مصنوعی با استفاده از رنگهای سنتزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *