دانلود پایان نامه ارشد : مطالعه و شناخت تایپوگرافی در طراحی جلد کتابها ی سیاسی و اجتماعی دهه 70 و 80 ایران

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : هنر

گرایش :گرافیک 

عنوان :  مطالعه و شناخت تایپوگرافی در طراحی جلد کتابها ی سیاسی و اجتماعی دهه 70 و 80 ایران

فناوری  

دانشگاه سوره 

دانشکده هنر 

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد گرافیک

عنوان پایان نامه نظری:

مطالعه و شناخت تایپوگرافی در طراحی جلد کتابها ی سیاسی و اجتماعی دهه 70 و 80 ایران

استاد راهنما 

محسن سلیمانی

عنوان پایان نامه عملی

طراحی حداقل 15 نسخه جلد کتاب های سیاسی اجتماعی با محوریت تایپوگرافی

استاد مشاور

ویکتوریا کریمی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده :

پژوهش پیش رو از طریق اطلاعات بدست آمده از روش کتابخانه ای ، به تایپوگرافی ایرانی در زمینه طرح جلدهای سیاسی اجتماعی می پردازد و جنبه های تاثیرگذار بر قوت گرفتن آن را مورد بررسی قرار می دهد. پس از آن  به تاثیر متقابل سیاست و گرافیک در جلد کتاب های دوره پس از جنگ تحمیلی می پردازد و در پی آن است سبکی را که تایپوگرافی ایرانی نامیده می شود در زمینه جلدکتابهای سیاسی، اجتماعی بررسی کند.

     پیشینه ی تایپوگرافی بر روی جلد را مورد بحث قرار داده و تاثیرات آن بر کار طراحان این دو دهه را نشان دهد . عوامل تاثیر گذار بر پیشرفت تایپوگرافی بر روی جلدهای سیاسی، اجتماعی را ذکر کرده ، به تاثیر ممیزی  در طرح جلد بپردازد و نقش آن در رشد تایپوگرافی را ، مطرح کند .

     تاثیر خوشنویسی و برخی طراحان فعال درعرصه ی نشر را در انسجام سبک تایپوگرافی ایرانی برروی جلد، توضیح دهد و ازطریق  جامعه آماری به تبیین نظریات مورد بحث بپردازد.

 

تایپوگرافی – حروف نگاری – خوشنویسی – طرح جلد

 

فهرست                                                                       شماره صفحه

مقدمه ……………………………………………………………………………………. 1  

فصل اول ………………………………………………………………………….. 6   

1-1- بيان مسئله …………………………………………………………………………………..7

2-1- پرسش هاي پژوهش ………………………………………………………….8

3-1- فرضيه هاي پژوهش …………………………………………………………….8

4-1- اهداف تحقيق ………………………………………………………………………10

5-1- سابقه و پيشينه تحقيق …………………………………………………………………..10

6-1- روش و فنون اجرايي پژوهش ………………………………………………………….12

فصل دوم:

تاريخچه تايپوگرافي و طراحي جلد کتاب، بررسي حروف نگاري لاتين وشباهتها  و تفاوتهاي آن با تايپوگرافي ايراني…….14

2-1- پيدايش تايپوگرافي …………………………………………………………………………15

2-1-1- نگاهي به تايپوگرافي مدرن و پست مدرن و تفاوت آنها …………………….16

2-1-2- طراحي حروف مدرن- فوتوريسم ………………………………………………………17

2-1-3- حروف نگاري دادائيسم ………………………………………………….18

2-1-4- حروف نگاري دستيل …………………………………………………………….19

2-1-5- حروف نگاري باهاوس ……………………………………………………………..19

2-1-6-سبک حروف نگاري جهاني ……………………………………………………20

2-1-7- حروف نگاري پست مدرن …………………………………………………………..21

2-1-8- حروف نگاري موج نو ………………………………………………………………..21

2-1-9- تايپوگرافي امروز ايراني، با رويکردي بر پست مدرنيسم ……………………………….24

2-1-10- خوشنويسي بستري بر تايپوگرافي ايراني ………………………………..27

2-1-11- ورود تایپ و تایپوگرافی به ایران …………………………………………………29

2-1-12- ساختن قلم و تایپ فیس فارسی ………………………………………………31

2-2- مدخلی بر شروع طراحی گرافیک و طراحی جلد کتاب در ایران …………………..33

2-2-1- بارقه های تایپوگرافی بر روی جلد ……………………………………………38

فصل سوم: بررسی تاثیر تایپوگرافی در جلدهای سیاسی، اجتماعی دهه ی 70 و 80 ……………….44

3-1- شیوه های تایپوگرافی رایج در طراحی جلد کتابهای سیاسی، اجتماعی ………………….45

3-2- غلبه ی تصویر بر  تایپوگرافی در جلدهای سیاسی ، اجتماعی تا میانه ی دهه ی70 ……………51

3-2-1- عدم توجه به نقش حروف در میان طراحان گرافیک ……………….51

3-3- تاثیر سیاست بر گرافیک، پس از جنگ …………………………………..58…

3-4- تایپوگرافی امروز ایران و رسیدن به اوج تحولات نوشتاری ، برروی جلد ……………..61..

3-4-1-دوره اصلاحات، هجمه ی تایپوگرافی و تاثیر آن بر جلدهای سیاسی، اجتماعی ………………..63.

3-4-2- شگردهای طراحان برای کاهش تنه ی حروف در طراحی جلد ……………………………75…

فصل چهارم : روش شناسی …………………………………………………………87…

فصل پنجم : نتیجه گیری ………………………………………………..94…..

فهرست منابع ……………………………………………………………..98…..

 

 مقدمه

مسئله ي مهم درحوزه ي نشر ومطبوعات ايران و اهميت آن، بيشتر به آن خاطر است که به گفته ي بسياري از طراحان گرافيک، که در حال حاضرقسمت اعظم کارشان را، طراحي جلد تشکيل مي دهد،گستردگي دامنه ي بسياري از سفارشات فرهنگي، مانند پوستر، به اندازه ي جلد نبوده و نيست.

گستردگي اين موضوع شامل تمام کتابهايي مي شودکه مجوز نشر مي گيرند و زمينه اي مي شوند براي بروز ظرفيتهاي گرافيکي طراحان ايراني و البته در مورد موضوع بحث، زمينه اي براي نماياندن تايپوگرافي.

     ما در کشوري زندگي مي کنيم که در قياس با بسياري کشورها با تعداد کم سفارش پوستر روبرو هستيم، پوستر ويژگيهايي دارد که براي طراح دلچسب است. وقتي سفارش پوستر اندک است، در نتيجه، طراح تمام انديشه و خلاقيت خود را در قالب آن زمينه ي بالقوه به نمايش مي گذارد.

اين چکيده اي بود از صحبتهاي کورش پارسانژادکه به گفته ي خودش بيش از هزارجلد کتاب طراحي کرده است. اين تعداد بالا بهترين زمينه براي تحليل دوره اي از گرافيک ايران است .هر چند تعداد عناوين زياد کتاب لزوما پيام آور تيراژ بالا نيست، ولي ؛ در حوزه ي گرافيک تيراژ اهميتي ندارد و يا در درجه دوم اهميت است.

     پس از انقلاب اسلامي، جامعه ي ايراني سرنگردانده، دچار جنگي مديد مي شود که پس از آن، دولت روي کار آمده به نشر انديشه هاي خود دست مي زند و در اين ميان ناشران دولتي مطرح

می شوند.

     دولت ها نیاز به صحبت کردن دارندو این نیاز به صحبت توسط دولت ها به طرق مختلف صورت می پذیرد، از نظر تاریخی، احزاب سیاسی، رسانه های جمعی و گروه های وابسته ، همگی در گفتگو های جمعی، به طور مستقیم و روزمره همکاری کرده اند.

     این مساله محدود به یک حزب سیاسی، دین و مذهبی خاص نمی شود. ما آن را در همه جا می بینیم.تمامی این تبلیغات ، از یک جهت شبیه هم اند. همه ی آنهابرای ترغیب کردن توده ها به قبول حقانیت، ابتکارات و دغدغه های دولت ها طراحی شده اند.

     یکی از زمینه هایی که دولت ها به وسیله ی آن صحبت می کنند، همین حوزه ی نشر است. در دوران پس از جنگ ، که مصادف با اواخر دهه ی شصت و اوایل دهه ی هفتاد می شود،  سازمان تبلیغات اسلامی که حوزه ی هنری از مشتقات آن است، به کار در حوزه ی نشر می پردازد و دامنه ی گسترده ای ازموضوعات سیاسی، اجتماعی ، شامل خاطرات جنگ و مسائل مذهبی ، شعر و ادبیات و … را در بر می گیرد و جلد های سیاسی اجتماعی دهه ی هفتاد به طور گسترده با این نشرآغاز می شود حمایت دولتی از آن سبب بروز دوچندان آن می شود. به تبع آن ناشران خصوصی هم وارد عرصه می شوند. این زمینه ی موجود برای طراحی گرافیک کم کم شکل می گیرد و حوزه ی تایپوگرافی را در همین سالها در گیر خود می کند.این برهه ی زمانی با انقلاب دیجیتال همراه می شود و بخاطر راحتی جابجایی فواصل حروف و نقطه ها و ورود فونت های متعددو دلایل متعدد دیگر به جلوه ی اصلی جلدها تبدیل

می گردد. البته پرداختن به تایپوگرافی درحوزه ی نشر به دوصورت  امکان پذیر است .

     1- از جنبه تایپوگرافی متن که بیشتر رابطه ی میان فاصله ی حروف و فاصله ی سطرها و کاربرد علائم نوشتاری ست.

     2-از جنبه ی تایپوگرافی نمایشی، که علاوه بر فاصله ی حروف و کلمات حوزه و تکنیکهای متعدد در جهت گرافیک جلد را عهده دار می شود.

     مسلما بحثی که در این مجال بدان خواهیم پرداخت، راجع به تایپوگرافی نمایشی ست در تلفیق با موضوعات سیاسی اجتماعی، در بستر مهیای جلد کتاب.

     پس از گذشت سالهای ابتدایی دهه هفتاد، آهسته آهسته حروف پیش می آیند و با عواملی چون معذوریت های استفاده از تصویر، انقلاب دیجیتال، روح خوشنویسی ایرانی و شرایط سیاسی همراه می شوند و تبدیل به یکی از عناصر مهم در گرافیک ایران می شوند.

     ایهام و استعاره ی تصویر و صریح نبودن آن در مقایسه ی با نوشتار نشان از کارایی حروفی دارند که سالهاست پس از کارهایی که گلپایگانی در زمینه ی تایپوگرافی جلد انجام داده، ساکن مانده اند و پیشرفتی نکرده اند.

 در برخورد مفهومی با موضوعی مانند پوستر، دست طراح بسیار بازتر است.ولی دیزاین جلد آن هم در موضوعات سیاسی، با توجه به  شرایط آنروزهای جامعه ی ایران و تفکرات  سیاه و سفید روشنفکر- مذهبی، نیازمند این بود که طراح مجموعه دلالت های ضمنی را کاهش دهد و یک معنا را بسازد.

 

معنایی همخوان با نشانه های دیگر که به موضوعات جانبی دلالت نکند. این همان ارتباط بی واسطه و قراردادی بودن نوشتار بود که دولت، ناشر، طراح، به دنبال آن بودند.

     پس از کشف نوشتار به عنوان متریال تمام و کمال طراحان، نیاز بود که قواعد آن را دنبال کند و پس از نگاه به تایپوگرافی غربی و شناخت مفهوم آن، حروف فارسی در صدد آشکار نمودن ظرفیت های خود به خوشنویسی ایرانی رجوع می کند.

     بروز تایپ و تایپوگرافی، روی جلد کتابهای سیاسی، اجتماعی، از همان سالهای آغازین دهه ی هفتاد، با قوت و ضعف، آغاز می شودو به جهت هویت نمادین و قراردادی نوشتار، هم از جانب مسئولین حوزه ی نشرو هم از جانب طراحان، مورد استقبال قرار می گیرد و تبدیل به نگرشی در گرافیک ایرانی می شود که پیش از آن هرگز به آن اینچنین اهمیتی داده نشده است.

تعداد صفحه : ۱۴۲

قیمت : 14700 تومان

———–

——-

پشتیبانی سایت :               serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  --