دانلود پایان نامه ارشد :طراحی مرکز فرهنگی جوانان دریاچه چیتگر

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : معماری

گرایش :معماری 

عنوان : طراحی مرکز فرهنگی جوانان دریاچه چیتگر

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

 دانشگاه سوره

دانشکده معماری

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی معماری

عنوان رساله:

طراحی مرکز فرهنگی جوانان دریاچه چیتگر

استاد راهنما:

جناب آقای دکتر امیر مسعود دباغ

استاد مشاور:

سرکار خانم دکتر مریم عظیمی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده:

هدف این بحث بررسی مفهوم مراکز فرهنگی و اهمیت وجود آن در پرورش فکری و اخلاقی جوانانی است که بخش زیادی از جمعیت جامعه امروزی را به خود اختصاص دادند. ضرورت تحقیق به آن دلیل است که علیرغم اهمیت جایگاه مراکز فرهنگی و تأثیر آن در ساختار فضایی و اجتماعی شهرسازی امروزی، در ایجاد هدف و انگیزه و پرورش فکری جوانان نیز مورد استفاده قرار می­گیرد.

مراکز فرهنگی در اکثر جوامع شهری دنیا به ویژه در جوامعی که مفهوم دموکراسی و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش معتبر است، سوژه ای شناخته شده و مرسوم می­باشد. مرکز فرهنگی به مفهوم عام آن، محلی متعلق به مردم شهر و جدا از تشکیلات اداری شهرداری است که به منظور حضور شهروندان و حیات اجتماعی طراحی می شود.

منطقه 22 تهران اکنون غربی ترین حد شهر تهران به حساب می آید. این منطقه در میان سایر مناطق شهر تهران منطقه ای به نسبت جوان و نوساز می­باشد و مورد هجوم ساخت و سازهای جدید در سطح منطقه قرار گرفته است. از این رو این منطقه مکان مناسبی برای طراحی مراکز فرهنگی و ایجاد بستری برای رشد و نمو جوانان و بهره گیری از توانایی های آنان در جهت کارآفرینی و پیشرفت هرچه بیشتر کشور است.

در این بحث به بررسی تعاریف و ویژگی های مراکز فرهنگی، جوان و کارآفرینی و…. می­پردازیم و در آخر با بیان ویژگی های منطقه 22 ، سایت موردنظر را در این منطقه طراحی خواهیم نمود.

کلید واژه­ها : مرکز فرهنگی، جوان، اوقات فراغت، هویت، خلاقیت

فهرست مطالب                                                                                                          صفحات

فصل اول- موضوع طرح……………………………………………………………………….1

1-1- بیان مساله…………………………………………………………………….2

1-2-پیشینه تحقیق………………………………………………………………………….3

1-3-اهداف تحقیق………………………………………………………………………………..4

1-3-1-اهداف اصلی…………………………………………………………………….4

1-3-2-اهداف فرعی…………………………………………………………………………..4

1-3-3-فرضیه یا سوالات کلیدی تحقیق…………………………………………4

1-4-روش تحقیق………………………………………………………………………………….4

فصل دوم:مفاد بنیادین…………………………………………………………………..6

2-1- جوان………………………………………………………………………………….7

2-1-1-تعریف جوان…………………………………………………………………7

2-1-2-جوان و رهیافت­های آن……………………………………………………..8

2-1-3-ویژگی­های جوان……………………………………………………………10

2-1-3-1- استقلال­طلبی………………………………………………..10

2-1-3-2- پرخاشگری……………………………………………………………10

2-1-3-3-  برتری­جویی…………………………………………………………….11

2-1-3-4- احساس خلا………………………………………………………..11

2-1-4-بحران­های جوان…………………………………………………………………..12

2-1-4-1-بحران شخصیت یا هویت……………………………………….12

2-1-4-2- بحران روابط اجتماعی……………………………….13

2-1-4-3-بحران خانواده………………………………………………………….13

2-1-4-4- بحران جنسی………………………………………………………..13

2-1-4-5- بحران کار…………………………………………………………………13

2-1-4-6- بحران شناسایی………………………………………………………..13

2-1-4-7- بحران الگوگریزی و الگوپذیری………………………………..14

2-1-5- راهکارهای ارتباط با جوان……………………………………………..15

2-1-5-1- درک موقعیت جوان……………………………………………………….15

2-2-5-2-شناخت نیازهای جوان و برآوردن آن………………………….15

2-2-5-3-سخن گفتن با جوان……………………………………………………………..16

2-2-5-3-1-سخن گفتن آمرانه و خشن…………………………………….16

2-2-5-3-2-سخن گقتن اخلاق گرایانه…………….16

2-2-5-3-3-سخن گفتن از موضع همه چیزدان و علامه…………….17

2-2-5-3-4-سخن گفتن انتقادگرایانه……………………………………17

2-2-5-4-شنیدن سخن جوان…………………………………………………17

2-1-6-تاثیر محیط و معماری بر رفتار و اخلاق جوان……………………………..19

2-2-قرارگاه های رفتاری………………………………………………………………………….23

2-2-1-تعریف قرارگاه های رفتاری…………………………………23

2-2-2-عناصر تشکیل دهنده یک قرارگاه رفتاری…………………………25

2-2-3-حریم قرارگاه یا مکانهای رفتاری…………………………………………..26

2-2-4-اثر قرارگاه های رفتاری بر رفتار افراد……………………………………….26

2-3-هویت فرهنگی……………………………………………………………………………..27

2-3-1-تعریف فرهنگ……………………………………………………………………27

2-3-2-تعریف هویت………………………………………………………………..28

2-3-3-رابطه فرهنگ و هویت……………………………………………………….30

2-4- مرکز فرهنگی……………………………………………………………………………..32

2-4-1-پیشینه مراکز فرهنگی……………………………………………………..32

2-4-1-1- فرهنگسرا در یونان و روم…………………………………………………

2-4-1-3- مراکز فرهنگی در ایران……………………………………………………..34

2-5-خلاقیت……………………………………………………………………………………………………..36

2-5-1-تعریف خلاقیت……………………………………………………………………………………..36

2-5-2-روانشناسی خلاقیت……………………………………………………………………………38

2-5-3-روشهای فردی برای برانگیختن خلاقیت…………………………………………39

2-5-4-شیوه های گروهی برای پرورش خلاقیت……………………………………40

2-5-4-1-روش طوفان فکری(یا بارش مغزی)………………………………40

2-5-4-2-روش گوردن…………………………………………………………………..40

2-5-5-عوامل موثر در رشد خلاقیت……………………………………………………………

2-5-7-ویژگی های شخصیتی افراد خلاق……………………………………………………….47

2-5-8-راههای ترویج فرهنگ خلاقیت و نوآوری…………………………………….53

2-6-اوقات فراغت………………………………………………………………………..59

فصل سوم-نمونه موردی………………………………………………………62

3-1-نمونه موردی داخلی…………………………………………………………………………………63

3-1-1-مرکز فرهنگی استاد فرشچیان اصفهان……………………………………..63

3-1-1-1- ایده­های طراحی…………………………………………………………….63

3-1-1-2- هندسه……………………………………………………………………………64

3-1-1-3-حضور آب…………………………………………………………..65

3-1-2- مرکز فرهنگی دزفول…………………………………..66

3-1-2-1- ایده­های طراحی…………………………………………..66

3-1-2-2- طراحی نما………………………………………………………67

3-2- نمونه موردی خارجی……………………………………………………………….69

3-2-1- مرکز فرهنگی حیدرعلی اَف آذربایجان…………………………69

3-2-1-1- فرم و حجم بنا…………………………………………….69

3-2-1-2- طراحی سازه………………………………………………………….71

3-2-1-3- مصالح برگزیده………………………………………………..71

3-2-1-4- معماری فضای داخلی مجموعه………………………………….72

3-2-2- مرکز فرهنگی گوآنگجوی چین……………………………………………..73

3-2-3- مرکز فرهنگی آگورا در هلند…………………………………………………….74

3-2-4- مرکز فرهنگی دیکونستلینی در هلند………………………………………….75

3-3- نتیجه­گیری…………………………………………………………………………………76

فصل چهارم- معرفی سایت…………………………..77

4-1-بررسی موقعیت جغرافیایی شهرتهران…………………………………………78

4-2-تاریخچه شهر تهران…………………………………………………………………………….80

4-3-توپوگرافی تهران…………………………………………………………………………………82

4-4-منطقه 22 تهران……………………………………………………………………..83

4-4-1-سابقه پیدایش منطقه 22……………………………………………………..83

4-4-2-ویژگی های جغرافیایی منطقه 22……………………………………………………..85

4-4-3-ویژگی های زیست محیطی و اقلیمی منطقه 22………………………………86

4-4-4-آب و هوای منطقه 22……………………………………………………………..87

4-4-4-1-تابش آفتاب………………………………………………………………….87

4-4-4-2-دما……………………………………………………………………………..88

4-4-4-3-بارش…………………………………………………………………………..88

4-4-4-4-رطوبت………………………………………………………………….89

4-4-4-5-باد……………………………………………………………………….89

4-4-4-6-جهت استقرار ساختمان………………………………………………89

4-4-5-ویژگی های معماری منطقه 22…………………………………………………90

4-4-6-پروژه های شاخص منطقه 22…………………………………………………91

4-4-6-1-تاثیرات زیست محیطی دریاچه و پارک چیتگر…………………………………..91

4-4-6-2-گروه بندی کاربری ها در منطقه و ناحیه (طرح تفضیلی)………………92

4-4-6-3- کاربری ها…………………………………………………………………………….93

4-4-6-4- شریانهای منطقه……………………………………………………………93

4-4-6-5-دریاچه مصنوعی شهدای خلیج فارس(چیتگر)…………………….94

4-4-6-5-1-دریاچه چیتگر بعد از آبگیری………………………….94

4-4-6-5-2-اهداف شکلگیری منطقه از طریق ایجاد و ارتقا قابلیتهای تفریحی تفرجی……………95

4-4-6-5-3-مشخصات دریاچه…………………………………………96

4-4-6-5-4-منابع تامین آب دریاچه…………………………………96

4-4-6-5-5-تاثیرات زیست محیطی…………………………..97

4-4-6-5-6-جاذبه های تفریحی-توریستی…………………………..97

4-4-6-5-7-مزیت های اقتصادی – اجتماعی………………………….97

4-4-6-5-8-موقعیت دریاچه……………………………………………..98

4-5-موضوعیت پروژه…………………………………………..99

فصل پنجم- طراحی……………………………………..101

گفتار یکم- مبادی پروژه……………………………………………102

5-1-مراحل طرح…………………………………………………………102

5-1-1-روند طراحی و نحوه چیدمان………………………..102

5-1-2-ایده های تاثیرگذار در طراحی…………………………………………….103

5-1-2-1-عناصر طبیعی در مجاورت طرح……………………………………..103

5-1-2-1-1-دریاچه چیتگر…………………………………………103

5-1-2-1-1-1-منابع تامین آب دریاچه………………………………………………………………103

5-1-2-1-1-2-جزایر دریاچه………………………………………………………………………………103

5-1-2-1-1-3-عناصر و فضاهای دریاچه شهدای خلیج فارس……………………………103

5-1-2-1-2-فضای سبز پارک چیتگر……………………………………………………………………………………107

5-1-2-1-2-1-شناخت کلی محیط طبیعی چیتگر…………………………………………….108

5-1-2-1-2-2-پوشش درختی و درختچه های پارک جنگلی چیتگر…………………108

5-1-2-1-2-3-امکانات پارک و طرح های آتی آن……………………………………………..109

5-1-2-2-مفاهیم فلسفه ای و اندیشه ای…………………………………….110

گفتاردوم- معرفی طرح نهایی…………………………………………112

5-2-روند شکل گیری حجم………………………………………..112

5-2-1-سیستم سازه ای و دیاگرام های سازه ای طرح…………………………….114

5-2-2-سیستم های تاسیساتی و دیاگرام های تاسیساتی طرح………………..116

5-3-دستاوردهای پژوهش………………………………………………………..116

پیوست­ها………………………………………………..117

فهرست منابع و مآخذ……………………………………………………118

چکیده انگلیسی…………………………………………123

بیان مسئله  :

جوانان به عنوان آینده سازان جامعه دارای اهمیت ویژه ای می باشند. اکثر جوامع پیشرفته برای آماده سازی پذیرش این نقش مهم و پر اهمیت برای جوانان خود برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت طراحی می نمایند. سلامت رواني جوانان موضوعي بسيار مهم است؛ اما اغلب مورد غفلت قرار مي‌گيرد. بديهي است که آينده کشور در دست جوانان است و آنها هستند که بايد فردايي بهتر را رقم زنند. درحال حاضر بزرگ‌ترين بخش جمعيت جهان را افراد زير 25 سال تشکيل مي‌دهند. بيشتر مسائل و اختلالات رواني در دوران نوجواني آغاز شده و تا بزرگسالي ادامه مي‌يابد و چنانچه درمان نشود عواقب عاطفي و اجتماعي شديدي را به افراد و جوامع تحميل مي‌کند. پيشگيري اوليه و ارتقاي سلامت روان جوانان و تشخيص به موقع مسائل و اختلالات رواني جوانان بسيار مقرون به صرفه است و از عواقب فردي و اجتماعي اختلالات رواني مي‌کاهد.

جوان ناخودآگاه الگوخواه و الگوپذير است. يكي از بهترين راه‌هاي به رسميت شناختن جوان واگذار كردن كار به اوست، چنانکه بايد به گونه‌اي برنامه‌ريزي كنيم كه جوان خود مجري بسياري از كارها باشد و بتواند ابتكار و خلاقيت خود را نشان دهد و در بستري آماده به ظهور و شگفتي خود بينديشد. با توجه به حساسیت و اهمیت این دوره از زندگی باید به نیازهای روحی و روانی و بالاخص نیاز اجتماعی جوان به خوبی پاسخ داده شود. توجه به نیازهای فرهنگی و شناسایی آنها از دیرباز در جوامع انسانی مورد نظر بوده ، مخصوصا در میان جوانان این مسئله اهمیت بیشتری دارد. با شناخت نیازهای فرهنگی، هویت فرهنگی اصالت بیشتری به خود می گیرد و سرمایه های فرهنگی یعنی دانش، مهارت، فنون، علوم و تکنولوژی توسعه می یابد. تفرجگاه ها مي توانند با ارائه امكاناتي اين امر مهم را دستيافتني نمايند و بي توجهي به موارد بالا منجر به هدايت جوانان توسط افرادي كه اين نياز را در جوانان شناسايي نموده و آنان را به مسيرهاي نا مناسب خرافه پرستي و رفتار ضد هنجار مي نمايد.

حال با توجه به موارد بالا مسئله اساسی این تحقیق این است که آیا می توان با در نظر گرفتن فضایی برای هدفمند شدن تفریح و تفرج جوانان، الگوهای رفتار فراغتی مناسبي برای آنان جهت تحقق اهداف متعالی جامعه طراحی نمود؟

1- 2-   پیشینه تحقیق :

امروزه مسئله ناهنجاري و بزهكاري نوجوانان و جوانان به صورت يكي از حادترين مسائل اجتماعي جوامع مختلف درآمده است. پيدايش جوامع و ارتكاب جرم از آغاز با يكديگر همراه بوده اند؛ زيرا از روزي كه افراد دور هم جمع شده و تشكيل جامعه داده اند ناهنجاري نيز با آنان همراه شـده و گسترش يافته است. رسوخ ناهنجاري هاي رفتاري در ميان نوجوانان و جوانان كه سازندگان اجتماعي فردا هستند و ريشه دار شـدن آن موجب بيم و نگراني بيشتري شده است. انسان همواره تحت تاثير فضا و مكان زندگي خود است .تحقيقات نشان داده است جنبه هاي روحي و رواني تحت تاثير جنبه هاي فيزيكي است. (ستوده ،1373،ص73)

اوقات فراغت جوانان و سبک‏های گذران آن، در عین‏حال ‏که در هر جامعه‏ای می تواند معرف تحولات اجتماعی و فرهنگی به سامان بوده و دریچه ای برای ورود نوآوری های فرهنگی تلقی شود، در موارد زیادی نیز می‏تواند به عنوان منبع تهدید و نابسامانی و موضوع شکاف بین نسلی واقع شود. از این جهت، رابطه ی این فعالیت‏ها و سبک‏های فراغتی با فرهنگ مسلط در جامعه از اهمیت خاص سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برخوردار است.

از  نمونه­های مشابه داخلی موفق می­توان به مرکز فرهنگي سينماي اصفهان )مجتمع فرهنگي فرشچيان( اشاره کرد که طراحي آن توسط فرهاد احمدی صورت گرفته است، به اواخر دهه شصت بازمي گرد، یکی از پروژه­های موفق در این زمینه می­باشد.  نقطه آغازين و ايده اوليه طراحي تصوير ذهني معمار از منظر پشتي پل خواجو در زمان برگزاري جشن هاي بزرگ صفوي است. در واقع سعي شده است که در اولين گام عناصر اصلي سازمان دهي فضاي برگزاري جشن ها با استفاده از آب نما، پل و رواق هاي اطراف به صورت انتزاعي بازسازي شود. به بيان ديگر خلوص و شفافيت فضاهاي معماري عصر صفوي و مکتب اصفهان معمار را بر آن داشته تا با استفاده از آب نماي مرکزي علاوه بر اعلام حضور زاينده رود در نزديکي ، با نمايش تصوير مجازي از حجم اصلي بنا که خود در پرسپکتيو و اندکي در دور دست واقع شده تقارني را که در امتداد محور طولي عرضه داشته با کمک آب نما به بعد سوم برده و در اين حال بيننده را با خود و اثر معماري تنها مي گذارد و او را به درون ساختمان دعوت مي کند.

از دیگر نمونه­های موفق داخلی در این زمینه می­توان از «مرکز فرهنگی دزفول» اثر دیگری از فرهاد احمدی نام برد.

از نمونه­های خارجی که از لحاظ مطالعات، کانسپت و فرم به پرژه حاضر شباهت دارد می­توان از «مرکز فرهنگی حیدر علی اُف» طراحی شده توسط زاها حدید اشاره کرد. دیگر نمونه­های بررسی شده مراکز فرهنگی گوانگجوی چین، آگورا و دسکونستلینی در هلند می­باشند. (فصل 3)

1- 3-  اهداف تحقیق :

1- 3- 1-  اهداف اصلی:

  1. شناسایی عوامل موثر بر طراحی فضایی مرکز فرهنگی جوانان منطقه 22 سایت دریاچه چیتگر
  2. طراحی مرکز فرهنگی جوانان منطقه 22 سایت دریاچه چیتگر

1- 3- 2-  اهداف فرعی:

  1. شناسایی عوامل موثر در ایجاد آرامش در جوانان
  2. شناسایی عوامل موثر در پرورش خلاقیت جوانان از طریق فرم و فضاسازی معماری
  3. شناسایی عوامل موثر در ارتقای سطح هويت فرهنگي جوانان از طریق فرم و فضاسازی معماری

1- 3- 3-  فرضیه و یا سئوالات کلیدی تحقیق  :

  1. آیا فرم معماری بر شکوفایی و تحریک خلاقیت جوانان موثر است؟
  2. آیا فرم معماری بر تقویت هویت فرهنگی جوانان موثر است؟
  3. آیا ایجاد فضاهای طبیعی بدون در نظر گرفتن هدف و برنامه برای تفرج و آرامش جوانان کفایت می کند؟

1- 4-  روش تحقیق :

روش تحقیق در این پژوهش اسنادی میباشد. جهت جمع آوری اطلاعات از منابع چاپی و الکترونیکی استفاده شده است.

تعداد صفحه : 143

قیمت : 14700 تومان

———–

——-

پشتیبانی سایت :               serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  --