دانلود پایان نامه ارشد: خرد جمعی و راهکارهای حاکمیت آن در قرآن و حدیث

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته الهیات

گرایش : علوم قرآن و حدیث

عنوان : خرد جمعی و راهکارهای حاکمیت آن در قرآن و حدیث

دانشگاه ایلام

دانشکده الهیات و معارف اسلامی

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته­ ی الهیات

گرایش علوم قرآن و حدیث

عنوان:

خرد جمعی و راهکارهای حاکمیت آن در قرآن و حدیث

استاد راهنما:

دکتر سهراب مروتی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب:

مقدمه:……………………………… 1

فصل اول:کلیات ومفاهیم. 3

1-1- بیان مسئله 4

1-2- اهمیِت و ضرورت موضوع 4

1-3- سوالات تحقیق 6

1-3- 1- سوال اصلی 6

1-3-2- سوالات فرعی 6

1- 4- پیشینه نظری تحقیق 6

1- 5 –  جنبه جديد بودن و نوآوري تحقیق 8

1- 6- اهداف تحقیق 8

1- 6-1 – هدف اصلی 8

1-6-2- اهداف فرعی 9

1-7- روش انجام تحقیق 9

1- 8 – واژه شناسی 9

1- 8- 1- خرد جمعی 9

فصل دوم: شاخصه­های حاکمیت خرد جمعی در قرآن و حدیث 11

پیشگفتار…………………………… 12

2 – 1- مسئولیت آفرینی……………….. 12

2 – 2- تکریم دیگران…………………. 14

2 – 3- رشد شخصیت……………………. 17

2 – 4- ایجاد الفت و تألیف قلوب……….. 18

2 – 5- رشد فکری……………………………. 20

2 – 6- خلاقیت و نوآوری……………….. 22

2 – 7- نداشتن پیش داوری……………… 24

2 -8- اخلاقی زیستن…………………… 27

2 – 9- وحدت و امنیت…………………………….. 29

2 – 10- شایسته­سالاری……………………………….. 30

2 -11- عدم تعصب و جزمیت…………………………….. 32

فصل سوم: موانع برقراری حاکمیت خرد جمعی در جامعه قرآنی.   34

پشگفتار……………………………. 34

3 -1- خودپرستی……………………… 35

3 -2- تقلید کورکورانه……………….. 37

3 – 3- تقدیرگرایی…………………… 40

3 – 4- استبداد زدگی…………………. 42

3 – 5- عدم اعتماد عمومی……………… 44

3 -6 – اسارت پذیری………………….. 45

3 – 7 – تحجر………………………… 47

3 – 8 – هم ستیزی و عدم هم­اندیشی………. 49

3 -9- ظاهر نگری و سطحی­نگری…………………….. 51

3 – 10- خمودی و سستی………………… 52

فصل چهارم: راهکارهای حاکمیت خرد جمعی در قرآن و حدیث. 55

پیشگفتار…………………………… 56

4-1- سوق دادن افکار عمومی به سمت تفکر محوری و تدبر. 56

4-2-گفتار لین و ملایم………………… 58

4-3 – خوش بینی……………………… 61

4-4- اعتماد به نفس………………….. 63

4-5- مبارزه با فقر و گسترش رفاه جمعی….. 64

4-6- انتقاد پذیری…………………… 67

4-7-گسترش دانایی و آگاهی…………….. 69

4-8 – مدارا………………………… 70

4 – 9 – امید آفرینی…………………. 72

4 -10 – محبت و مودت…………………. 75

4- 11- اعتدال­گرايي…………………. 78

فصل پنجم: فرایند موثر در پیدایش حاکمیت خرد جمعی.    80

پیشگفتار…………………………… 81

5 – 1- برنامه­ ریزی…………………… 82

5 – 2- سازماندهی……………………. 83

5 – 3-کنترل و نظارت…………………. 86

5 – 4- رهبری……………………….. 89

نتایج تحقیق………………………… 92

منابع و مآخذ……………………….. 94

چکیده

یکی از ساز وکارهای پیشرفت فرد و جامعه و دست­یابی به اهداف مورد نظر، بهره­گیری از آراء و تجارب ارزنده­ی دیگران است که با حاکمیت خرد جمعی، می­توان بدان دست یافت. با توجه به اهمیت حاکمیت خرد جمعی به عنوان یک نیروی اجتماعی بزرگ و تأثیرگذار در نگرش­ها و کنش­های افراد جامعه و تأثیراتی که می­تواند بر روند زندگی انسان بگذارد، از اين­رو، در پژوهش حاضر تلاش گرديد با تتبّع و تأمّل در آيات قرآن کريم و روايات اهل­بيت عليهم­السلام، به شناخت مفهوم خرد جمعی و راهکارهای حاکمیت در قرآن و حدیث پرداخته شود. بر مبنای آموزه­های اسلامی مؤمنان دارای روح اجتماعی هستند. معنای روح اجتماعی، این است که جامعه زنده باشد. زنده بودن اجتماع به این است که در افراد آن اجتماع حس اجتماعی و عاطفه اجتماعی و یک نوع درد اجتماعی وجود داشته باشد. در نهایت از مجموع آموزه­های اسلامی  بررسی شده در این تحقیق به دست آمد که هدف از حاکمیت خرد جمعی هم­فکری، هم­کاری و تشریک مساعی افراد در جهت بهبود کیفیت زندگی در تمامی زمینه­های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است. شرایط اجتماعی و سیاسی حاکم بر جامعه، نوع دیدگاه و نوع نگاه مسئولان و برنامه­ریزان، خُلقیات و روحیات مردم، تجربیات و واقعیات گذشته جامعه و … بر پذیرش یا عدم پذیرش حاکمیت خرد جمعی مؤثرند. ساختار این پایان نامه به شکلی است که از پنج فصل مرتبط به هم تشکیل شده است و از لحاظ اهمیت موضوع به صورت تصاعدی پیش رفته است. روش به­کار گرفته شده در این تحقیق روش تحلیلی- توصیفی بوده و با استفاده از منابع کتابخانه­ای انجام شده است.

مقدمه

انسان معاصر، به هر دلیلی بیش از مردمان گذشته بر فهم و خرد خویش پای فشرده و مصرانه بر آن است تا گفتمان را به جای امر و فرمان نشانده، و فرماندهی و فرمانبری را به کمترین حد برساند و این، البته دستاورد میمون و ارزشمندی است که در گذر زمان و با هزینه­ های بسیار حاصل گردیده است. جدال اقتدارگرایان مستبد و حاکمان خودکامه با خردمندان و آگاهان جامعه، بر سر نقش

آفرینی همگان، دست در عرصه­ی تصمیم­ سازی- نه تصمیم گیری – فرآیند پرفراز و نشیبی داشته و همچنان نیز ادامه دار است و از نتایج حداقلی آن که بی­گمان در متون دینی، به ویژه در داده­های اسلامی آشکار بر آن صحه گذاشته و از خواسته ­های اولی­شان بوده، توجه به عقول آدمیان است که تبلور و تجلی آن در دوره­ی کنونی، در نظام دموکراسی است که بر پایه­ی خرد جمعی و مشورت و مشاوره همگانی استواری دارد، تعاملی که از یک سو به بها یافتن اندیشه­ی یکایک انسان­ها پیوند دارد، و از دیگرسو به شکوفایی توانایی­های آحاد افراد جامعه­ی مورد نظر، و طبعاً در چنین جامعه­ای که دست ساخته خودشان است، زندگی خوشایند و رضایتمندانه روان گردیده و امیدواری به زیستن در آن بیشتر می­باشد.

قرآن كريم در موارد متعددي بياناتي دارد كه بصورت كلي مسلمانان را به خرد جمعی، هم فكري و همياري يكديگر در تمام جهات دعوت مي­كند، از ديدگاه قرآن تا زماني­كه يك ملت و قومي تصميم درست و سنجيده اي در مورد آينده خود نگيرد و با همفكري­شان انسان­هاي صالح براي اداره­اي سرنوشت اجتماعي­شان برنگزيند رستگاري و پيشرفت و ترقي براي آنان نخواهد بود، آيات شريفه چون: ﴿وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً… ﴾ (آل عمران/103)؛ ﴿وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى‏﴾ (مائده/2) همگي داراي اين پيام مهم الهي است كه براي رسيدن به يك زندگي شرافت

مندانه در هر جامعه­اي حركت­هاي آگاهانه و دسته جمعي و مشاوره و همفكري آن ملت و دست به دست يكديگر دادن لازم و ضروري است. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان این گونه می­نویسد:

كثرت حوائج انسان در زندگى دنيا آن قدر زياد است كه فرد فرد انسانها نمى‏توانند همه آن ها را در زندگى فردى خود برآورده نمايند، و مجبورند كه بطور اجتماعى زندگى كنند، و از اين رو است كه اولاً بعضى بعضى ديگر را به خدمت خود مى‏گيرند، و از آنان استفاده مى‏نمايند. و ثانياً اساس زندگى را تعاون و معاضدت يكديگر قرار مى‏دهند (طباطبایی، 1374، ج18، ص148). بر این اساس همه­ی مکتب­ها اعم از مکتب­های کلاسیک، مکتب روابط انسانی، مکتب سیستم اجتماعی، و … اذعان دارند که بشر برای ادامه حیات اجتماعی خود و رشد و تعالی زندگی نیازمند حاکمیت خرد جمعی است. نوآوري­ها، خلاقيت­ها، ابتکارات، پيشرفت­ها و خلق آثار عجيب، حاصل تبادل فکر و بهره­برداري از خرد جمعي است.

مبانی و پیش فرض­ها، روشن کننده اهداف، روش­ها و نقشه راه برای رسیدن به مقصد و هدف است. اسلام برای سعادت و زندگی دنیوی، اخروی افراد برنامه­های دقیق و کامل دارد؛ که در آن به تمام نیازهای انسان پاسخ داده شده است. از طرفی چون انسان موجودی اجتماعی است باید با سایر هم نوعان خود رابطه­ای مسالمت آمیز، سازنده و کارآمد داشته و به حاکمیت خرد جمعی معتقد باشد. پژوهش حاضر در پنج فصل به سامان آمده است. این تحقیق از لحاظ قالب و چارچوب، در پنج فصل تدوین و نگارش خواهد شد؛

در فصل اول مفاهیم وکلیّات موضوع بیان می‌شود.

در فصل دوم دست یابی به شاخصه­های حاکمیت خرد جمعی مورد بحث قرار می گیرد.

در فصل سوم موانع برقراری حاکمیت خرد جمعی بررسی می‌شود.

در فصل چهارم به تبیین راهکارهای حاکمیت خرد جمعی بر اساس قرآن و حدیث پرداخته خواهد شد.

همچنین در فصل پنجم به بررسی فرایند موثر در پیدایش خرد جمعی پرداخته خواهد شد.

تحقیق حاضر در پی آن است ضمن تعریف خرد جمعی، تا به این سوال پاسخ دهد چه راهکارهای برای حاکمیت خرد جمعی ارائه گردیده است؟

تعداد صفحه : 124

قیمت : 14700 تومان

———–

——-

پشتیبانی سایت :               serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  --